Nigdy nie byłem miłośnikiem jakichkolwiek obiektywów czy nasadek do zdjęć stereoskopowych. Mocno ograniczają inwencję twórczą fotografującego dzieląc klatkę na pół, a i niezbyt ładnie rysują obraz czy to na filmie czy na matrycy. Z kronikarskiego obowiązku pokażę Wam dzisiaj obiektyw stereoskopowy firmy Loreo do lustrzanek cyfrowych. Pójdę na łatwiznę i wszystkie informacje zaczerpnę ze strony internetowej sklepu specjalizującego się w sprzętach i materiałach 3D - http://sklep.stereos.pl/. I tak: Loreo 3D Lens in a Cap 9005 jest obiektywem portretowym i sportowym do aparatów z matrycą o wielkości APS-C. Ogniskowa soczewek wynosi 40 mm a baza stereoskopowa (odległość między obiektywami) - 90 mm. Loreo 9005 posiada wbudowany system kompensacji paralaksy połączony z ustawieniem ostrości. Osoby z doświadczeniem w fotografii 3D znają problem fotografowania bliskich przedmiotów urządzeniem 3D o dużym rozstawie obiektywów. Efekt stereoskopowy oparty jest na różnicy paralaksy, czyli kąta obserwacji prawym i lewym okiem. Jednak zbyt duża paralaksa powoduje nienaturalną głębię i daje stereopary trudne do scalenia w obraz trójwymiarowy. Obiektyw 3D z rozstawem obiektywów 50mm sprawdza się najlepiej przy fotografowaniu obiektów od 1,5 do 3 metrów. Przy takich odległościach obiektyw z bazą 90 mm dawałby stereoparę o nadmiernej paralaksie, z obrazami prawym i lewym zbyt przesuniętymi względem siebie aby można je było zobaczyć trójwymiarowo. Obiektyw 3D o bazie 50 mm z kolei tworzyłby dla obiektów odległych o 5 i więcej metrów obrazy o zbyt małej, nieatrakcyjnej głębi. Dlatego w obiektywie 3D Lens in a Cap 9005 zastosowano system zmiany paralaksy. Połączenie ustawienia paralaksy z ustawieniem ostrości zapewnia odpowiednie przestawienie soczewek w obiektywie 3D w taki sposób, że obrazy składowe pokazują ten sam wycinek fotografowanej sceny. Mechanizm ten działa od 1,5 m do niekończoności. W wizjerze aparatu widać, czy obrazy prawy i lewy pokazują to samo. Dzięki temu, po nabraniu wprawy, można regulować ostrość, obserwując dopasowanie obrazów składowych. (…) Obiektyw 3D Loreo posiada z przodu dwa gwinty do zamocowania filtrów 58mm. Gwinty można użyć także do mocowania konwerterów i osłon. Zaleca się stosowanie lekkich akcesoriów. Konwertery szerokokątne i tele należy starannie dobrać, najlepiej testując je na obiektywie 3D przed zakupem. Konwertery muszą mieć dużą średnicę optyki wyjściowej - zbyt mała może powodować winietowanie. (…) Współczynnik zmniejszenia matrycy 1.5x / 1.6x powoduje zmianę efektywnej ogniskowej na 60 mm w odniesieniu do pionowego rozmiaru kadru. Dla formatu APS-C nie ma zbyt wielu tele-konwerterów o wystarczającej średnicy, by nie powodować winietowania. Dlatego zdjęcia 3D z konwerterami tele wymagają zwykle kadrowania podczas obróbki końcowej. Od siebie dodam jeszcze, że obiektyw produkowany jest do wszystkich wiodących marek cyfrówek i montowany jest bezpośrednio do body aparatu. Ja jednak dalej wolę dobrze zsynchronizowane dwa aparaty lub aparat do zdjęć stereoskopowych - nawet kompaktowy!
Obiektyw Loreo 3D 9005.
czwartek, 5 grudnia 2013
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
London in 3D - litewskie anaglify.
Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...
-
W dzisiejszych czasach gazety biją się o swoich czytelników i żeby jak najbardziej zwiększyć sprzedaż swoich tytułów kuszą rozmaitymi dodatk...
-
Przyznam, że nie bardzo pamietam w jakich okolicznościach to "coś", co zobaczycie dzisiaj, trafiło pod mój dach. Fakt pozostaje fa...
-
Niedawno wpadł mi w ręce artykuł Pani Krystyny Pohl, którym chciałbym się z Wami podzielić, oczywiście za wiedzą i przyzwoleniem autorki. ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz