środa, 19 sierpnia 2009

Okularki

Notka dotycząca efektu Pulfricha sprowokowała niektórych czytelników (patrzcie, ktoś mnie czyta!!!) do przysłania mi maili z zapytaniem dlaczego i po co jest tyle rodzajów okularów do oglądania anaglifów.  O anaglifach wspominałem na początku zeszłego roku pisząc co to jest i czym to się je.  Napisałem wtedy,  że najpopularniejszymi okularami do ich oglądania są patrzałki z czerwonym i niebieskim szkiełkiem (i dalej to podtrzymuję) ale nie napisałem o innych kombinacjach kolorystycznych.  Temat ten jest bardzo sympatycznie  opisany  na stronie internetowej www.3dhobby.pl.  Za przyzwoleniem jej autora Pana Dariusza Kowalskiego pozwolę sobie przytoczyć  w całości tekst poświęcony temu zagadnieniu:  " Okularki anaglifowe występują w wielu różnych wariantach,  które związane są z kolorami filtrów (czyli szkiełek).  Spotkać można następujące kombinacje:  czerwony-cyjankowy (red-cyjan),  czerwony-zielony (red-green),  zielony-purpurowy (green-magenta),  bursztynowy-ciemnoniebieski (amber-blue).  Powyższa lista wcale nie jest zamknięta,  gdyż producenci filmów (obrazów stereoskopowych - przepraszam, to ja) mogą w każdej chwili wymyśleć nową kombinację barw filtrów,  których użyją dla swoich produkcji.  Z czego to wynika?  Odpowiedź kryje się w kole barw,  znanym choćby z lekcji plastyki w szkole podstawowej.  Na kole umieszczone są barwy w taki sposób,  że po przeciwnej stronie koła zawsze znajduje się barwa uzupełniająca  (lub jak kto woli barwa przeciwna),  patrz na rysunek .  Ułożenie strzałek oznacza najczęściej obecnie stosowane kolory anaglifów.  Przykładowo:  filtr amber (bursztynowy) przepuszcza tylko te kolory,  które blisko sąsiadują z kółkiem oznaczonym na kole strzałką amber.  Lewe oko widzi zatem takie barwy jak:  pomarańczowy,  żółty,  jasno-zielony.  Im barwa dalej oddalona od punktu "amber" tym kolory będą słabiej przepuszczane,  czyli dla oka barwy te będą stawały się coraz ciemniejsze.  Z kolei filtr "blue" przepuszcza barwy zimne i te bliskie punktu "blue".  Zastosowanie innych barw kodujących obraz lewy i prawy,  wymusza na widzu zastosowanie innych okularów.  Oczywiście istnieje prosty sposób na uzyskanie efektu 3D korzystając z dowolnych okularów,  dokonując konwersji barw złożonego obrazka anaglifowego,  ale kosztem utraty naturalnych barw."  Jakby nie patrzeć w anaglifie zawsze tracimy naturalne kolory kosztem wrażenia widzenia przestrzennego.  No cóż,  za dużo szczęścia na raz być nie może!

 

Koło barw

(żródło: www.3dhobby.pl)

 

Trzy rodzaje okularów anaglifowych

2 komentarze:

  1. Witam. Jestem studentką ASP i potrzebuję do grafiki wykonanej metodą sitodruku takich właśnie, PAPIEROWYCH, okularów 3d. Papierowyh dlatego, że chcę podmienić w nich szybki, żeby w parze okularów były 2 takie same. Zależy mi na nagłym "uwidocznieniu" dajmy na to czerwonej części grafiki po założeniu okularów. Szukałam już wszędzie i widziałam w sprzedaży jedynie plastikowe. I tu pytanie do Pana, czy wie Pan gdzie dostanę takież cudeńka?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6643970299&ref=last-visited

    OdpowiedzUsuń

London in 3D - litewskie anaglify.

Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...