Tyle juz postów poświęciłem stereoskopowym aparatom fotograficznym, a nie pokusiłem się jeszcze o dokonanie jakiegoś systematycznego ich podziału. Tylko jak tu podzielić tradycyjne (analogowe) stereoaparaty, według jakich kryteriów??? Wieku? - stare i nowe, ceny? - drogie i tanie, walorów estetycznych? - ładne i brzydkie, funkcjonalnośći? - wspaniałe i do du... Można też podzielić fachowo, według wielkości naświetlanego obrazu - małoobrazkowe (w tym też miniaturowe), średnioformatowe i wielkopłytowe (przyjmuje sie od 4x5 cali - 1 cal to 2,5 centymetra). A może ze względu na konstrukcję (stałe - sztywne i składane), wielkość (ręczne i studyjne), materiał z którego zostały zrobione korpusy (drewniane, metalowe, z tworzyw sztucznych) czy ilość obiektywów (dwa, trzy, cztery i więcej). Mozna też je podzielić pod względem rodzajów celowników (przeziernikowe, dalmierzowe), migawek (szczelinowe, centralne), przysłon (otworkowa, tęczówkowa), rozwiązań budowy (tradycyjne i lustrzanki). W tych wszystkich podziałach występują dalsze podpodziały tak, że wszystko jest bardzo płynne i miesza się jak w shakerze. Najważniejsze, że z tego shakera wychodzi fantastyczny drink (czytaj: aparat stereoskopowy) stworzony wedle upodobań, chęci i możliwości pijącego (czytaj: użytkownika). I tu nasuwa mi się refleksja...tylko szkoda, że barmanów (czytaj: firm produkujących aparaty stereoskopowe) coraz mniej !!!
Jumelle Bellieni 1905
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz