środa, 5 grudnia 2007

Podział

Tyle juz postów poświęciłem stereoskopowym aparatom fotograficznym,  a nie pokusiłem się jeszcze o dokonanie jakiegoś systematycznego ich podziału.  Tylko jak tu podzielić tradycyjne (analogowe) stereoaparaty,  według jakich kryteriów???  Wieku? - stare i nowe,  ceny? - drogie i tanie,  walorów estetycznych? - ładne i brzydkie, funkcjonalnośći?  -  wspaniałe i do du...  Można też podzielić fachowo,  według wielkości naświetlanego obrazu - małoobrazkowe (w tym też miniaturowe),  średnioformatowe i wielkopłytowe (przyjmuje sie od 4x5 cali - 1 cal to 2,5 centymetra).  A może ze względu na konstrukcję (stałe - sztywne i składane),   wielkość (ręczne i studyjne),  materiał z którego zostały zrobione korpusy (drewniane, metalowe, z tworzyw sztucznych) czy ilość obiektywów (dwa, trzy, cztery i więcej).  Mozna też je podzielić pod względem rodzajów celowników (przeziernikowe, dalmierzowe),  migawek (szczelinowe, centralne),   przysłon (otworkowa, tęczówkowa),  rozwiązań budowy (tradycyjne i lustrzanki).  W tych wszystkich podziałach występują dalsze podpodziały tak,  że wszystko jest bardzo płynne i miesza się jak w shakerze.  Najważniejsze,  że z tego shakera wychodzi fantastyczny drink (czytaj: aparat stereoskopowy) stworzony wedle upodobań, chęci i możliwości pijącego (czytaj: użytkownika).  I tu nasuwa mi się refleksja...tylko szkoda,  że barmanów (czytaj: firm produkujących aparaty stereoskopowe) coraz mniej !!!

  

Jumelle Bellieni     1905

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

London in 3D - litewskie anaglify.

Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...