poniedziałek, 17 listopada 2014

Meoskop - nareszcie komplet!

Pozostańmy jeszcze u naszych południowych sąsiadów, bo chciałbym zaprezentować Wam ostatni model czechosłowackiej (był kiedyś taki kraj) przeglądarki Meoskop, który niedawno wzbogacił mój zbiór. I tu zaczyna się mały problem z systematyką. W znanych mi źródłach modele Meoskopu zaczynały się numerem 2 (ten dzisiejszy), potem był 3 (ebonitowy i z tworzywa), dalej 4 i 5 - plastikowe o nieco futurystycznym wyglądzie. Znalazłem jednak czeską stronę w internecie, która wydaje mi się najbardziej wiarygodna. Otóż to, co zachód uważał za model 3 ebonitowy - tutaj uważane jest za model 1. Model 2 (dzisiejszy) pozostaje dwójką, natomiast trójka to taki model 1 tyle, że z tworzywa sztucznego. Może trochę to pogmatwane, ale chyba zrozumieliście co autor miał na myśli. Dobra, oto Meoskop 2 - jedyny stereoskop tej marki na tarcze z regulacją ostrości (od -5 do +3 dioptrii), wyprodukowany w 1962 roku w Bratysławie. Przeglądarka również jako jedyna powiększała obraz siedmiokrotnie! Jak wspomniałem wcześniej zrobiona była z tworzywa sztucznego, choć według mnie część elementów jest ebonitowych, co sprawia, że jest bardzo ciężka. Zasada działania jest identyczna jak w pozostałych modelach. Trzymasz, wkładasz krążek, naciskasz na dźwignię z prawej strony i zagłębiasz się w trojwymiarowe odmęty.... i tak do znudzenia. Chociaż z tym znudzeniem w moim przypadku to można długo i namiętnie... Co zrobić, że mnie to wciąga? Zupełnie jak chodzenie po bagnach!

DSC06389

Meoskop 2        1962

DSC06390 DSC06393

Pokrętło nad prawym okularem służy do regulacji ostrości.

DSC06396

Cała piątka Meoskopów. Pierwszy od lewej na dole to model 1.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

London in 3D - litewskie anaglify.

Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...