czwartek, 2 grudnia 2010

Stereoscopes - The First One Hundred Years

Stare,  chińskie powiedzenie mówi,  że "Za pieniądze kupisz książkę a nie wiedzę".  Z drugiej zaś strony,  jeżeli masz już tę książkę,  nic nie stoi na przeszkodzie,  by posiąść wiedzę w niej zawartą.  No,  może wyjątkiem jest sytuacja,  gdy tak jak ja,  jest się człowiekiem "lingwistycznie upośledzonym".  A dlaczego o tym piszę?  A no dlatego,  że zdobyłem parę dni temu fantastyczny album "Stereoscopes  - The First One Hundred Years",  wydany w Stanach Zjednoczonych w 1996 roku.  Książka ta to prawdziwa kopalnia wiedzy dla tych,  którzy pasjonują się historią obrazowania stereoskopowego.  Absolutnie nie przeszkadza mi fakt,  że ni w ząb nie rozumiem po angielsku.  Bogactwo ilustracji całkowicie zastępuje mi treść!  Zresztą (tak jak kiedyś pisałem) mam brata,  który "spika", "szprecha" i "gawari" i w razie jakichkolwiek problemów tłumaczenie mam szybko i fachowo,  za co mu bardzo jestem wdzięczny.  Wacław (mój starszy brat) regularnie czyta moje wpisy stąd ta wazelinka...  Wróćmy jednak do albumu. Autorem jego jest nieżyjący już niestety Paul Wing (1913-2002) - człowiek historia,  wybitny praktyk i teoretyk 3D,  były wieloletni prezes ISU, członek Towarzystwa Fotograficznego Ameryki Pólnocnej.  Pan Paul,  z zawodu inżynier chemik,  ponad pół życia poświęcił swojej największej pasji - fotografii stereoskopowej.  Jego doświadczenie fotografika 3D i kolekcjonera stereoskopów,  grafik,  reklam i wzorów patentowych urządzeń stereoskopowych zaowocowało tym przepięknym wydawnictwem.  W środku znaleźć można 700 fotografii, rysunków i grafik,  które zabierają nas w niesamowitą podróż w czasie od pierwszych prymitywnych ale jakże cennych stereoskopowych dagerotypów po następne coraz to doskonalsze obrazy trójwymiarowe i sprzęty do ich oglądania.  Książka pana Winga to istna "Biblia" historii fotografii stereoskopowej.  To coś,  co każdy zarówno początkujący jak i zaawansowany w temacie zdjęć 3D posiadać powinien.  Krótko rzecz ujmując,  jest co pooglądać,  jest co przeczytać,  jest czego pozazdrościć i jest się z czego uczyć.

 

Stereoscopes  - The First One Hundred Years         1996

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

London in 3D - litewskie anaglify.

Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...