czwartek, 23 października 2014

ICA 628/2

Pod tym dziwnym numerem kryje się ni mniej, ni więcej, tylko drewniany stereoskop. Został on wyprodukowany w Dreźnie w Niemczech około 1920 roku przez firmę ICA. Co prawda kiedyś pokazywałem takie przeglądarki, ale akurat tej nie. Zapytacie co w niej jest takiego szczególnego? Otóż to, że zachowała się nienaruszona i to w oryginalnym tekturowym opakowaniu. Kiedy drżącymi rękami wyciągałem ją  z pudełka, aż trudno mi było uwierzyć, że mimo swoich prawie 100 lat nie ma żadnego zadrapania, ryski ani śladu korozji czy patyny. Wygląda na to, że leżala przez ten czas gdzieś w szufladzie czy komodzie. Może była nietrafionym prezentem? A może ktoś kupił ją na zapas? Jak przetrwała w tym stanie prawie wiek, pozostanie jej słodką tajemnicą. Nie ukrywam, że bardzo chciałbym, by moje pozostałe stereoskopy też świeciły jak ona. Delikatna, mahoniowa konstrukcja, metalowe zębtki ustawiania ostrości, chromowane manetki i błyszczące osłony okularów, to tylko niektóre atrybuty tego stereoskopu. Urządzenie obsługuje diapozytywy formatu 4,5x10,7, a że mam takich obrazków dość dużo, to i zajęcia na długie, zimowe wieczory mi nie zabraknie. Coś w końcu trzeba robić między jednym a drugim wpisem na blog.

DSC06344

Oryginalne pudełko od stereoskopu ICA 628/2        1920

DSC06345 DSC06347

Mahoniowa przeglądarka firmy ICA.

DSC06348

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

London in 3D - litewskie anaglify.

Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...