W przypadku Szczecina i Gdańska na uwagę zasługuje też ukazywanie tych miast jako prężnych ośrodków przemysłowych, rozwijających infrastrukturę stoczniową, dającą – wraz z takimi miastami jak Kilonia i Hamburg – realną perspektywę budowy z II Rzeszy globalnego imperium kolonialnego. Odmiennie prezentowano miasta Galicji i Mazowsza, co widać szczególnie wyraźnie na przykładach Krakowa i Warszawy. O ile rubieże państwa Romanowów ukazywano jako teren, który nie wkroczył jeszcze w pełni na drogę przyspieszonego rozwoju cywilizacyjnego i ekonomicznego, to w przypadku Krakowa – niepełniącego administracyjnie tak istotnej roli w monarchii austro-węgierskiej jak Lwów – zwracano jeszcze większą uwagę na historyczne dziedzictwo niegdyś potężnej Rzeczypospolitej. Uwagę fotografów przykuwały więc zarówno późnogotyckie kościoły, jak i górujący nad miastem renesansowy zamek, a także Stary Rynek z Sukiennicami.
Drugą część ekspozycji stanowią zdjęcia wykonane już w okresie II Rzeczypospolitej. Odrodzone po 123 latach państwo, które postrzegane było jako swoiste regionalne imperium, stanowiące bufor między Republiką Weimarską a tajemniczym dla Zachodu Związku Radzieckim, interesowało głównie mieszkańców Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Francji. Nietrudno się temu dziwić, skoro kwestia polska stała się jedną z kluczowych podczas I wojny światowej i negocjacji zakończonych podpisaniem traktatu wersalskiego. Trzeci komponent wystawy zaś to już zdjęcia wykonane jesienią 1939 r. Jednym z pierwszych wydawców niemieckich, który pragnął zdokumentować zwycięstwo III Rzeszy nad wojskami polskimi był Otto Schönstein, który w tym czasie wykonywał propagandowe albumy sławiące imperialne zapędy hitlerowskiego państwa. W ramach albumu „Żołnierze Führera w terenie” opublikowane zostały jednak również liczne zdjęcia pokazujące zniszczenia wojenne największych miast, a także szybkość, z jaką niemieckie wojsko starało się wyrugować polską historię z okupowanych terytoriów.
Aktualnie prezentowana wystawa „Miasta Polskie 1900-1940”, zorganizowana we współpracy z Wydawnictwem Miejskim Posnania, trwa do 13 listopada 2015 r.
We wpisie wykorzystano tekst Marcela Skierskiego ze strony www.fotoplastykonpoznanski.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz