Kiedy zaczynałem pisać ten blog (we wrześniu minie okrągłe pięć lat) i prezentować swoją kolekcję, nie bardzo wdawałem się w szczegóły techniczne zebranych sprzętów. Ponieważ część czytelników prosiła mnie o dokładniejsze opisy, wrócę do wcześniej pokazywanych a nie omawianych urządzeń. Zacznę od View-Master Personal Camera, aparatu do zdjęć stereoskopowych na film małoobrazkowy, wyprodukowanego w 1952 roku przez niemiecką Stereocraft Engineering Company dla koncernu Sawyer w Portland (Oregon, USA). Urządzenie to robiło zdjęcia formatu 11,9x12,9 mm, które to po włożeniu w specjalne tarcze oglądało się w przeglądarkach typu View-Master. Unikalną cechą aparatu była możliwość ekpozycji na jednej klatce dwóch obrazów (jeden na górze a drugi na dole), przez co w pełni wykorzystywało się cały film. Po założeniu kliszy trzeba było ustawić pokrętło zamontowane między obiektywami w pozycji „A” dzięki czemu naświetlało się tylko dolną część światłoczułej emulsji, a po skończeniu filmu przestawiało się pokrętło na pozycję „B”, by naświetlić górę. Pozycje A i B zsynchronizowane były z pokrętłem przewijania, które to kręciło się odpowiednio w prawą i w lewą stronę przesuwając film do końca a potem spowrotem. Obiektywy zastosowane w View-Masterze to anastigmaty o ogniskowej 25 mm. Rozmieszczone były w odległości 61,5 mm. i miały zakres przysłony od 3,5 do 16. Od 1,2 metra do nieskończoności nie trzeba było się martwić o ostrość. Zastosowana w aparacie migawka gilotynowa pozwalała robić zdjęcia w czasach 1/10, 1/15, 1/25, 1/50 i 1/100 sekundy. W celowniku zamontowano poziomicę co w przypadku robienia stereopar jest bardzo użytecznym gadżetem. View-Master Personal Camera wyposażony był w dwa gniazda do lampy błyskowej. Jedno było tradycyjne, do każdego rodzaju lamp a drugie do lampy specjalnie dedykowanej do tego aparatu. Normalnie View-Master robiony był w kolorze czarnym, aczkolwiek wyprodukowano także niewielką serię beżowych aparatów. Popularnie zwane w Stanach Zjednoczonych „Beige V-M Personal Camera” osiągają teraz na aukcjach trzy a czasem i czterokrotnie większą cenę niż czarne. Myślę, że ta różnica nie wynika z przyczyn... rasowych.
View-Master Personal Camera. 1952
Aparat z lampą błyskową.
Wersja czarna i beżowa urządzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz