niedziela, 19 lipca 2009

Stereo-Rama

Wyjdźmy trochę na świeże powietrza z czeluści starych fotoplastikonów,  by nacieszyć się innymi "sterełkami".  Jakiś czas temu dość dużo postów poświęciłem amerykańskim przeglądarkom View-Master.  Opowiadałem o ich budowie i modelach.  Dzisiaj trafia się okazja do opisania  europejskiego klonu tego stereoskopu (nabyłem go drogą kupna na Allegro),  mianowicie włoskiej Stereo-Ramy.  Produkowana była ona w Mediolanie przez firmę Technofilm w latach pięćdziesiątych i szśćdziesiątych ubiegłego wieku.  Typowa dla włochów "ognista" stylizacja czyni tę bakelitową przeglądarkę dziełem sztuki samym w sobie.  Stereo-Rama "Standard" była dostępna w kolorze brązowym gładkim lub  marmurkowatym.  Odmiany nieznacznie różniły się między sobą kształtem dyfuzorów światła  ale główny design pozostał ten sam.  Przeglądarki współpracowały z krążkami View-Master,  choć istnieje wiele krążków Stereo-Rama produkowanych specjalnie do nich.  Włoskie krążki robione były na bazie filmu Kodakchrome,  dzięki czemu do dziś zachowały żywe i soczyste kolory.  Sam stereoskop jest teraz dość rzadkim i łakomym kąskiem dla  kolekcjonera,  stąd gdy wszedłem w jego posiadanie wydałem paszczą odgłos radości i zadowolenia.  Juhuuuu!  Mam nową zabawkę!!!

 

Stereo-Rama "Standard"        lata pięćdziesiąte XX wieku

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

London in 3D - litewskie anaglify.

Kolejny album zdjęć stereoskopowych, którym chciałbym się z Wami podzielić, to "London in 3D". Tytuł ten już parokrotnie przewijał...