poniedziałek, 27 sierpnia 2012

View-Master Personal Camera

Kiedy zaczynałem pisać ten blog (we wrześniu minie okrągłe pięć lat) i prezentować swoją kolekcję,  nie bardzo wdawałem się w szczegóły techniczne zebranych sprzętów.  Ponieważ część czytelników prosiła mnie o dokładniejsze opisy, wrócę do wcześniej pokazywanych a nie omawianych urządzeń.  Zacznę od View-Master Personal Camera,  aparatu do zdjęć stereoskopowych na film małoobrazkowy,  wyprodukowanego w 1952 roku przez niemiecką  Stereocraft Engineering Company dla koncernu Sawyer w Portland (Oregon, USA).  Urządzenie to robiło zdjęcia formatu 11,9x12,9 mm,  które to po włożeniu w specjalne tarcze oglądało się w przeglądarkach typu View-Master.  Unikalną cechą aparatu była możliwość ekpozycji na jednej klatce dwóch obrazów (jeden na górze a drugi na dole),  przez co w pełni wykorzystywało się cały film.  Po założeniu kliszy trzeba było ustawić pokrętło zamontowane między obiektywami w pozycji „A” dzięki czemu naświetlało się tylko dolną część światłoczułej emulsji,  a po skończeniu filmu przestawiało się pokrętło na pozycję „B”,  by naświetlić górę.  Pozycje A i B zsynchronizowane były z pokrętłem przewijania,  które to kręciło się odpowiednio w prawą i w lewą stronę przesuwając film do końca a potem spowrotem.  Obiektywy zastosowane w View-Masterze to anastigmaty o ogniskowej 25 mm.  Rozmieszczone były w odległości 61,5 mm. i miały zakres przysłony od 3,5 do 16.  Od 1,2 metra do nieskończoności nie trzeba było się martwić o ostrość.  Zastosowana w aparacie migawka gilotynowa pozwalała robić zdjęcia w czasach 1/10,  1/15,  1/25,    1/50 i  1/100 sekundy.  W celowniku zamontowano poziomicę co w przypadku robienia stereopar jest bardzo użytecznym gadżetem.  View-Master Personal Camera wyposażony był w dwa gniazda do lampy błyskowej.  Jedno było tradycyjne,  do każdego rodzaju lamp a drugie do lampy specjalnie dedykowanej do tego aparatu.  Normalnie View-Master robiony był w kolorze czarnym,  aczkolwiek wyprodukowano także niewielką serię beżowych aparatów.  Popularnie zwane w Stanach Zjednoczonych „Beige V-M Personal Camera” osiągają teraz na aukcjach trzy a czasem i czterokrotnie większą cenę niż czarne.  Myślę,  że ta różnica nie wynika z przyczyn...  rasowych.

 

 

 

View-Master Personal Camera.                         1952

 

 

 

Aparat z lampą błyskową.

 

 

 

Wersja czarna i beżowa urządzenia.

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz